Fleur De Meyer (°1970) is geboren in Lokeren (België) en autodidact. Als germaniste en beeldend kunstenaar analyseert ze woord en beeld. Wat eerst bescheiden potloodtekeningen en inktstudies in een schetsboek was, groeide uit tot diverse series van veellagige olieverfschilderijen. Centraal staat de zoektocht naar diverse organische levensstructuren. Het individu is doordrongen van diverse structuren (het leven, de familie, de maatschappij). Het leven zelf is een omgaan met die structuren. Ze vertaalt de veellagigheid van het leven in haar schilderijen. Daarbij is kleur van primordiaal belang. Ze experimenteert met kleur, verf en afwastechnieken. Schilderen is een zoektocht, het weggeraken uit of liever ordenen van de kluwen van structuren. Fotografie is voor haar ook een middel om tot die ordening te komen. Kenmerkend zijn hierbij de scherpe lichtcontrasten en verstilde composities. 'Het genot dat schilderen mij biedt, is vooral het werken met het materiaal. De verschillende soorten verfemulsies, de kleuren, de diverse dragers, de wijze waarop verschillende materialen op elkaar reageren...Ik leer steeds iets bij. Ik heb geen academische vorming op het vlak van schilderkunst achter de rug. Ik vind dat ergens wel jammer. Een vriend/schilder, die notabene zelf les gaf, zei me dat dat geen gemis was. Zonder vorming schilder je veel vrijer zei hij. Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Materiaalkennis is bijvoorbeeld noodzakelijk. Op dat vlak heb ik veel geleerd van een kunstwinkel in de buurt. De eigenaars zijn bijzonder goed op de hoogte van diverse materialen en bij hen kan ik altijd terecht met verschillende technische vragen. Ik zoek ook veel op om toch een degelijke technische achtergrond te hebben, en oefen mij daarin. De zoektocht naar het hanteren van verschillende technieken, en de combinatie van die technieken, ja, ook dat is voor mij een bron van verwondering en plezier.'